Rekompensata (UOIG)
REKOMPENSATA ZA REALIZACJĘ USŁUG ŚWIADCZONYCH W OGÓLNYM INTERESIE GOSPODARCZYM
W dniu 20 grudnia 2011 r. Komisja Europejska przyjęła zmieniony pakiet unijnych zasad pomocy publicznej w odniesieniu do oceny rekompensaty ze środków publicznych za usługi świadczone w ogólnym interesie gospodarczym (UOIG).
Informacje na stronie Komisji Europejskiej:
Pakiet obejmuje:
Nowy dokument
|
Data wejścia w życie
|
Zakres
|
Zastępowany dokument
|
|
1
|
brak daty obowiązywania – nie jest to dokument wiążący
|
Wyjaśnienie głównych pojęć dotyczących stosowania reguł pomocy publicznej w odniesieniu do UOIG
|
dotychczas nie było takiego dokumentu
|
|
2
|
w sprawie stosowania art. 106 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy państwa w formie rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych, przyznawanej przedsiębiorstwom zobowiązanym do wykonywania usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym (Dz. Urz. UE L 7 z dnia 11.01.2012, str. 3)
|
31 stycznia 2012 r.
|
Spełnienie warunków określonych w decyzji zwalnia państwa członkowskie z obowiązku notyfikowania Komisji planowanego przyznania rekompensaty (stanowiącej pomoc publiczną) z tytułu świadczenia usług publicznych w przypadku pewnych kategorii UOIG
|
Decyzja Komisji z dnia 28 listopada 2005 r. w sprawie stosowania art. 86 ust. 2 Traktatu WE do pomocy państwa w formie rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych, przyznawanej przedsiębiorstwom zobowiązanym do zarządzania usługami świadczonymi w ogólnym interesie gospodarczym (Dz. Urz. UE L 312 z dnia 29.11.2005 r., str. 67).
|
3
|
Komunikat Komisji Zasady ramowe Unii Europejskiej dotyczące pomocy państwa w formie rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych (Dz. Urz. UE C 8 z dnia 11.01.2012, str. 15)
|
31 stycznia 2012 r.
|
Zastosowanie do rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych, wyłącznie o ile stanowi ona pomoc publiczną nie spełniającą warunków określonych w decyzji w sprawie stosowania art. 106 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (…) – patrz wiersz powyżej
|
Wspólnotowe ramy dotyczące pomocy państwa w formie rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych (Dz. Urz. UE C 297 z dnia 29.11.2005 r., str. 4 ) – wygasły z dniem 30.11.2011 r.
|
4
|
Rozporządzenie Komisji (UE) Nr 360/2012 z dnia 25.04.2012 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis przyznawanej przedsiębiorstwom wykonującym usługi świadczone w ogólnym interesie gospodarczym (Dz. Urz. UE L 114 z dnia 26.04.2012, str. 8)
|
29 kwietnia 2012 r.
|
Zastosowanie do rekompensaty poniżej pewnego progu, która nie podlega kontroli w kontekście pomocy publicznej
|
dotychczas nie było takiego dokumentu
|
Powyższe dokumenty dostępne są również na stronie Komisji Europejskiej:
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zapewnia finansowanie rekompensat ze środków dostępnych w ramach działania 2.2 POIiŚ 2014-2020 oraz ze środków krajowych w ramach Programu priorytetowego: Współfinansowanie projektów realizowanych w ramach działań 2.2 i 2.5 POIiŚ.
Pomoc taka udzielana była do 30.01.2012 r. zgodnie z warunkami określonymi w Decyzji Komisji z dnia 28 listopada 2005 r. w sprawie stosowania art. 86 ust. 2 Traktatu WE do pomocy państwa w formie rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych, przyznawanej przedsiębiorstwom zobowiązanym do zarządzania usługami świadczonymi w ogólnym interesie gospodarczym. Od dnia 31 stycznia 2012 r. pomoc w ramach powyżej wymienionych programów (POIiŚ i Programu priorytetowego) udzielana jest na zasadach określonych w nowej Decyzji z dnia 20 grudnia 2011 r.
Wytyczne w zakresie reguł dofinansowania z programów operacyjnych podmiotów realizujących obowiązek świadczenia usług w ogólnym interesie gospodarczym w ramach zadań własnych samorządu gminy w gospodarce odpadami komunalnymi (dokument przygotowany przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju) - stanowiące uszczegółowienie obowiązujących zasad udzielania rekompensaty - są zgodne z pakietem UOIG (treść Wytycznych do znalezienia na stronie:
Najważniejsze zmiany w decyzji mające skutek dla Wnioskodawców NFOŚiGW:
· obniżono próg wysokości rekompensaty średniorocznej, w przypadku którego wymagana jest jej notyfikacja Komisji, z 30 mln euro do 15 mln euro,
· zrezygnowano z wymogu, aby średni roczny obrót przedsiębiorcy nie przekraczał 100 mln EUR w okresie dwóch lat obrotowych poprzedzających rok, w którym powierzono im wykonywanie zadań z tytułu usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym.
Stosowanie decyzji do projektów w trakcie oceny:
Pomoc przyznana przed 31 stycznia 2012 r. powinna być zgodna z dotychczas obowiązującą Decyzją z 2005 r. oraz nie podlega ona rewizji i jest dopuszczalna. Pomoc udzielona od 31 stycznia 2012 r. powinna być zgodna z nową Decyzją z 20 grudnia 2011. r.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego wydało stanowisko w sprawie stosowania postanowień decyzji w odniesieniu do finansowania w formie rekompensaty działań w gospodarce odpadami.
Dokumenty
uoig_stanowisko_iz_poiis.pdf
- (284,57 KB)
.
Na skróty
Środki
krajowe
Środki
unijne
Środki
norweskie
i EOG
Państwowe
Jednostki
Budżetowe
Pomoc
publiczna